woensdag

Adrenaline vs. Oxytocine


Ondanks mijn overtollige borstvoeding kwam er plots een kink in de kabel. Borstvoeding is volkomen afhankelijk van de toeschietreflex die volkomen afhankelijk is van het hormoon oxytocine, oftewel het ‘knuffelhormoon’. Het waren stressvolle dagen en mama (a.k.a. hormonaal ongeleid projectiel) werd bloednerveus. En laat het stresshormoon adrenaline nou de rechtstreekse tegenhanger zijn van oxytocine.
Kleine I moest soms wel tien minuten haar best doen en dan nog kwam er geen druppel melk. Ze huilde van frustratie en mijn hart brak. Iedereen gefrustreerd, want mijn tekort aan melk werd ruimschoots gecompenseerd met een overvloed aan tranen. Flessen en melkpoeder werden aangeschaft en mooie afbouwschema’s gefabriceerd, want menigeen vond stoppen met borstvoeding de beste oplossing.
Na twee weken ploeteren met flesjes en pogingen tot acceptatie, besloot ik mijn hart te volgen. Niks voelde beter dan doorgaan met voeden. Ik kocht een super-de-luxe kolf, had twee lange gesprekken met lief en begon met opbouwen. Ik bekeek het één voeding tegelijk en warempel… het lukte!
Kleine I wordt nu alweer twee weken volledig borst gevoed. Over het algemeen zonder hulpmiddelen, maar op adrenalinetijdstippen met behulp van oxytocineneusspray of de kolf. Ik ben razend trots op de 1750 gram die ze al gegroeid is van mijn melk en ben blij met iedere dag die we verder komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten